1920. počela je glamurozna dekada – zlatno doba unutarnjeg dizajna. Zapravo, upravo se tada rodila profesija dizajner interijera – ljudi kojima se plaćalo da stvore prostorije iz snova za otmjene koktel zabave.
Pod utjecajem Bauhausa i modernizma u europskim je domovima zavladala ogoljela jednostavnost, čiste linije i oblici. Arhitekti su uz zgrade počeli dizajnirati i predmete za kuću, kao što su servisi za kavu i radio aparati. Usred desetljeća u Parizu je art deco konačno procvao dovoljno da se nametne kao vladajući stil epohe.
Kako
Želite li u svom domu oživjeti duh 1920-ih odlučili ste se za glamur i sofisticiranost. Birajte geometrijske i uglaste oblike, a od materijala krom, staklo, sjajne tkanine, ogledala i pločice od ogledala. Nezaobilazni su motivi iz prirode, a poželjni su i stilizirani prikazi aviona, automobila, prekooceanskih brodova i nebodera. Ne zaboravite i ponekim ukrasnim predmetom unijeti dašak egzotike s Orijenta ili iz Afrike, posebno Egipta, da upotpunite cjelokupni dojam.
Cijelo je razdoblje pod velikim utjecajem blistavog svijeta Hollywooda, raanja filmskih zvijezda (1927. prvih deset zvijezda ostavlja svoje otiske u betonu pred Chinese Theatreom, meu njima Mary Pickford, Douglas Fairbanks i Gloria Swanson) i njihovog načina života; koktel ormarići i sve moguće potrepštine koje se tiču pušenja postaju šik i trendi.
Svi žele putovati, pogotovo u Afriku, i nakon putovanja kititi sebe i svoje stanove životinjskim kožama (što šarenije to bolje), slonovačom, sedefom i kornjačevinom.
Tko
Dizajneri koji su obilježili vrijeme su Eileen Gray, rodom iz Irske, koja je u Parizu izraivala namještaj; Raymond Templier, dizajner nakita; Syrie Maugham, najpoznatija po svom posve bijelom interijeru iz 1929. a koja je dizajnirala i za Noela Cowarda i Edwarda VIII i Wallis Simpson. Tu su naravno i legendarni arhitekti koji su jednako revno dizajnirali namještaj – svestrani Mies van der Rohe, osebujni Marcel Breuer i nezaobilazni Le Corbusier, koji su i danas u svakom ozbiljnijem udžbeniku povijesti umjetnosti.
U Americi Charlie Chaplin 1921. snima Mališana (The Kid), a 1928. Victor Stjostrom Vjetar; u Europi uz kultni Langov Metropolis, Sergei M. Eisenstein 1925. snima Krstaricu Potemkin, a Carl Theodor Dreyer 1928. La passion de Jeanne d’Arc. Televizija se pojavljuje 1926., a iste je godine umro nenadmašeni ljubavnik Rudolph Valentino. Samo godinu nakon toga Al Jolson propjevao je u prvom zvučnom filmu Pjevač džeza.
što
Namještaj obilježavaju aerodinamični oblici, pojedinačni komadi umjesto garnitura. Pod je ulašteni parket, ali proći će i linoleum abstraktnog dizajna ili crno-bijele pločice, a veliki tepih geometrijskog uzorka gotovo je obavezan, dok prostoriju nerijetko krasi i okrugli sag u središtu. Bijela, crna i srebrna su dominantne (za posebno dramatičan dojam cijeli strop se može obložiti srebrnim listićima ili ulaštiti potpuno crni pod). Rasvjetna tijela tipično pridržavaju gole ženske figure, no krom i staklo su neizostavni. Zidovi su čisti, bijeli ili presvučeni tapetama geometrijskog ili uzorka iz prirode, a često su i premazani lakom za dodatni sjaj. Ako vam sve to nije dosta, ukrasite zid ili komodu upečatljivim umjetničkim djelom u stilu epohe ili sitnicama kao što su kutija za cigarete (nije uopće bitno što ne pušite) od sedefa ili nož za otvaranje pisma s egzotičnim detaljem. Dodajte još koje nojevo pero i činit će vam se kao da ste se vratili u doba kada je Hercule Poirot započinjao karijeru.