Tošo Dabac na Fuliranju

Trenutno pregledavate Tošo Dabac na Fuliranju

17. siječnja – 26. siječnja 2013.

Ako niste pogledali izložbu fotografija Toše Dabca, najzagrebačkijeg fotografa – kao ga se od milja opisivalo, u MSU imate za to ponovo priliku i to na pravom mjestu – u Tomićevoj ulici u Zagrebu na produljenom sajmu Fuliranje u Tomićevoj ulici – sve do Noći muzeja 25. siječnja. Na sajli duž ulice koja vodi do Uspinjače, niže se petnaest fotografija velikog formata Dapčevih motiva Zagreba

Gradske su ulice, trgovi i prolaznici Dabcu, kao dugogodišnjem stanaru Ilice 17, gdje je imao atelijer od 1940. godine do smrti, svjedoci njegove fotografske opservacije, a gotovo je uvijek bio spreman za snimanje, “oboružan“ čak trima Rolleiflex kamerama koje su mu nemarno obješene visjele o vratu. Velik dio Dabčevih fotografskih veduta i gradskih prizora bili su nepravedno u sjeni najpoznatijeg i najčešće izlaganog ciklusa Ljudi s ulice, iako je autoru njegov grad cijelog života bio vrlo zanimljiva fotografska “meta“.

Izložba zagrebačkog ciklusa pod nazivom “Tošo Dabac: (U)lice Zagreba“ nedavno je bila postavljena u NO galeriji zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti. Mnoge fotografija ovog odabira sam Dabac nikad nije razvio i objavio. S dokumentarnog aspekta ovaj je izbor zanimljiv jer je ujedno i uvid u mijene našega grada: njegove ulice, trgove, izloge, kavane, vedute. Svoj grad je isprva bilježio s mnogo empatije, intonacijom sličnom ranim Chaplinovim ili srodnim filmovima iz doba američkog i europskog nijemog filma. Dabac je ipak uvijek znao ostati na distanci promatrača i nikad nije skrenuo u naturalističko-patetičan ton. Uvijek je imao i osjećaj za detalj, često i humor, koji katkad proizlazi iz supostavljanja urbanog i ruralnog u gradskom miljeu. Potkraj pedesetih godina Dabac se pretvorio u za nijansu hladnijeg, distanciranijeg promatrača i njegovi “portreti“ Zagreba gube ton empatije toliko prisutan u ciklusu Ljudi s ulice. Tako Dabca na fotografijama s prizorima buffeta i kavana prepoznajemo i kao “life“ fotografa. Autorica koncepta izložbe je Marina Benažić, odabir radova su načinile Marina Benažić i Daniela Bilopavlović Bedenik.

Izložba Toše Dabca ostvarena je u suradnji s Kulturnom udrugom OTIUM, u okviru projekta Culture – Museum Hot Spot. Projekt Culture – Museum Hot Spot namijenjen je posjetiteljima grada Zagreba i namjera mu je da na jednom mjestu omogući dostupnost svih informacija o muzejima, galerijama i zbirkama, ponajprije u Zagrebu ali i cijeloj Hrvatskoj. Usto, posjetitelji bi mogli kupovati ulaznice za sve kulturne institucije, suvenire i publikacije.

Kroz projekt se omogućava kulturnim institucijama da neposredno i ciljano pruži informaciju o kulturnoj ponudi Zagreba ciljanoj publici (i turistima), odnosno omogućuje muzejima, zbirkama, galerijama, kazalištima i drugima predstavljanje programa i komunikaciju s turistima.

Odgovori