Snaga sirovog

Snaga sirovog

Recepti za vitalnost i dugovječnost

Lena i Darko Jurić

Neodoljivi sirovi recepti jednostavni za pripremu i krcati energijom i hranjivim tvarima nužnim za zdravlje i dobru kondiciju.

Sve je počelo kad su Lena i Darko Jurić, supružnici i dugogodišnji vegetarijanci, odlučili svoju prehranu obogatiti sirovim jelima. Otkrivši blagodati žive hrane zahvaljujući kojima ovaj način prehrane osvaja sve više sljedbenika, svoje su znanje odlučili podijeliti sa svima putem radionica i restorana Elixir te su ubrzo postali predvodnici raw food pokreta u Hrvatskoj. Njihova glavna misao vodilja je ponovno povezivanje s prirodom i postizanje sreće i zadovoljstva. U knjigu Snaga sirovog pretočili su svoje iskustvo življenja prema načelima sirove hrane, kao i Darkovo tridesetogodišnje iskustvo na polju nutricionizma. U knjizi govore o načelima sirove prehrane, živoj hrani i njezinim svojstvima, kuhinJskim pomagalima i metodama pripreme sirove hrane, te donose sedamdesetak specijaliteta koji će početnicima poslužiti kao dobar temelj, a one napredne nadahnuti na daljnje istraživanje.

A što je zapravo sirovojelstvo i zašto je dobro?

Sirovojelstvo je i kod nas pronašlo svoje mjesto visoko na ljestvici zdravih načina prehrane. O njemu se sve više govori i piše, ali ga se i kuša. Da je i kod nas tome tako, možemo zahvaliti i Leni i Darku Juriću, doamćim začetnicima ovog u svjetu iznimno popularnog načina prehrane. U svojoj su prvoj kuharici SNAGA SIROVOG: recepti za vitalnost i dugovječnost, nedugo objavljenoj u izdanju zagrebačke Planetopije, objasnili načela sirove prehrane i njezine dobrobiti za zdravlje i osjećaj vitalnosti, objasnili korake za uvoenje sirovog u svakodnevnu prehranu, objasnili osnovne načine pripreme sirove hrane, dali primjere menija za uravnoteženu prehranu i još mnogo toga. No, najveći dio knjige posvećen je receptima – onima za početak dana, receptima za napitke i shakeove, juhe, glavna jela, zalogajčiće, deserte, kruh, peciva, krekeri pa čak i koktele.

Kako bi bolje razumjeli sirovojelstvo, najbolje je krenuti od same definicije, koju na početku svoje knjige daju supružnici Jurić. Najjednostavnija definicija sirove prehrane jest da je to prehrana koja podrazumijeva konzumiranje namirnica u njihovu što prirodnijem stanju, odnosno namirnica koje su minimalno procesirane te termički obraivane do maksimalno 45° Celzijusa. Filozofija sirove hrane proizišla je iz činjenice da su nekuhane namirnice, poput klica, svježeg voća i povrća, za čovjeka zdravlje od onih kuhanih. Dokaz tomu su i mnogi ljudi koji su eliminacijom ili smanjenjem konzumacije kuhanih namirnica uspjeli riješiti mnoge zdravstvene probleme. Smatraju Jurići kako to i ne čudi budući da kad konzumiramo sirove namirnice, u tijelo unosimo maksimalnu količinu hranjivih tvari koje ne samo da zadovoljavaju želudac, nego nas i na staničnoj razini hrane. Osim toga, znanstvena istraživanja pokazuju da se odreeni enzimi u sirovoj namirnici otpuštaju kad dou u dodir sa slinom za vrijeme žvakanja. Ti isti enzimi uništavaju se ako se namirnica zagrijava iznad 45° Celzijusa. Ista su istraživanja pokazala i da pretilost nije ništa drugo nego pokušaj organizma da viškom kalorija nadoknadi nedostatak enzima. I zato nije neobično da osoba koja prihvati sirovu prehranu izgubi višak kilograma. Na temelju višegodišnjeg nutricionističkog iskustva autora, u knjizi procjenjuju kako je sirova hrana adaptogena, odnosno da pomaže organizmu da iz namirnica dobije ono najvažnije što mu treba. Shodno tomu, zatrebamo li nekoliko kilograma, na sirovoj hrani ćemo ih moći i izgraditi.

Budući da je za probavu sirove hrane potrebno manje energije, preostaje nam više energije za ostale potrebe organizma.

DOBROBITI sirove prehrane

Od deset navedenih i opisanih dobrobiti sirove prehrane u knjizi Snaga sirovog, donosimo vam uži odabir:

1. Više energije

Jedna od najvećih dobrobiti sirove hrane jest ta što ona pruža više energije i vitalnosti. Sirova hrana sadrži lako probavljive enzime, minerale i nutrijente koje tijelo treba. Takoer, budući da je za probavu sirove hrane potrebno manje energije, preostaje nam više energije za ostale potrebe organizma kao što su: rad, igra, vježba ili neka druga aktivnost koja zahtijeva napor.

2. Lakša i brža probava

Sirove namirnice sadrže žive enzime koji pomažu tijelu da lakše probavlja hranu. Termičkom se obradom namirnica, onom iznad 45° Celzijusa, oni uništavaju. Kad pojedemo veliki kuhani obrok, velika količina energije je potrebna da bi se ona probavila zbog čega se često javlja osjećaj umora. Za razliku od kuhanih obroka, sirovi obroci omogućavaju lakšu i bržu probavu i eliminaciju.

3. Više vlakana za odgovarajuću detoksikaciju tijela

Dobro zdravlje zahtijeva dobru eliminaciju, a vlakna nam pomažu u tome. Kad jedemo većinom sirovo, unosimo dosta vlakana koja potiču tijelo da izluči sluz, toksine i nagomilanu nečistoću i tako zapravo prirodno podupiremo proces čišćenja organizma.

4. Smanjenje tjelesne težine

Kad jedemo sirovo, lakše mršavimo. Zašto? Zato jer je sirova hrana čista, nema štetnih aditiva, hidrogeniziranih

ulja ili praznih kalorija. Ona nam daje aksimalnu količinu nutrijenata za minimalni unos kalorija, a dodatna je dobrobit i ta da voće i povrće ima vrlo malo masnoća.

5. Više nutritivne i energetske vrijednosti hrane

Hrana koja se kuha iznad 45 stupnjeva Celzijusa gubi enzime, minerale i vitamine, a studija koja se služila Kirlianovom fotografijom pokazala je višu energetsku vrijednost sirove ili žive hrane naspram kuhane.

Jedan primjerak ove zanimljive kuharice u izdanju Planetopije dijelimo čitateljici koja prva ovdje niže u commentu odgovori na pitanje:

U koja tri grada se održava predstavljanje knjige Snaga sirovog u naredna 3 tjedna? (odgovore potražite na stranici www.planetopija.hr)

Odgovori