DAMJANA DOMANOVAC – direktorica Meunarodnog sajma turizma Place2go i glavna urednica časopisa Putovanja za dvoje
Drugu godinu zaredom u Zagrebu, u prostoru Boćarskog doma, od 15. – 17. ožujka održao se Meunarodni sajam turizma Place2go. Organizator sajma je tvrtka Studio Damjana, izdavač uspješnog hrvatskog turističkog magazina Putovanja za dvoje.
Na čelu te tvrtke je žena, Damjana Domanovac koja okružena timom kvalitetnih suradnika unazad osam godina svoj život posvećuje otkrivanju svijeta. I u tome je nesebična, jer spoznaje o destinacijama koje privatno istraži, kroz svoj posao, tj.kroz časopis kojeg ureuje, dijeli sa svima onima koji se i sami prepoznaju u ulozi ljubitelja putovanja. Na isto naravno, potiče i svoje suradnike u redakciji, ali i mnoštvo ljudi različitih nacija, boja i interesa koji se u časopisu pojavljuju kao vanjski suradnici opisujući destinacije koje su posjetili.
Da je časopis Putovanja za dvoje kvalitetan proizvod najbolje potvruje činjenica da je francusko izdanje istog časopisa (Horizons Monde) proglašeno najkvalitetnijim turističkim magazinom u Francuskoj od strane udruge francuskih turističkih novinara. Osim francuskog izdanja, hrvatski turistički magazin Putovanja za dvoje ima još četiri franšizna izdanja (njemačko, slovensko, srpsko i bosansko-hercegovačko).
Prije časopisa Putovanja za dvoje, Damjana Domanovac izdavala je časopis Vjenčanja, uz kojeg je pokrenula i uspješan Sajam vjenčanja. Prava na ta dva brenda, kada je vezano uz njih ostvarila sve svoje ambicije i poželjela krenuti dalje, prodala je jednoj velikoj izdavačkoj kući (oba uspješno žive i danas), te se odlučila okrenuti nečem novom i drugačijem, odlučila je svoj hobi i veliku ljubav – putovanja pretvoriti u posao. Danas može s ponosom reći da je u tom naumu itekako uspjela!
Uspjeh časopisa Putovanja za dvoje, ali i veliko ranije stečeno iskustvo u organizaciji Sajma vjenčanja, Damjanu su potaknuli da se odluči upustiti u novi veliki projekt – organizaciju turističkog sajma. Tako je 2012. godine nastao Place2go, najveći Meunarodni sajam turizma u Hrvatskoj.
Razgovarala: Vlatka Vužić
Place2go sajam pokrenuli ste prošle godine, u jeku gospodarske krize, u trenutku u kojem su se mnogi veliki do tada uspješni projekti ugasili, a vama su vjerojatno svi redom postavljali pitanje koje ću postaviti i ja sada – zašto i kako ste odlučili sajam pokrenuti baš tada, što vas je nagnalo da se tako direktno odlučite suprotstaviti recesiji? Kada se uopće pojavila u vas želja za organizacijom turističkog sajma?
Ideja o organizaciji takvog sajma seže još u 2008. godinu kada smo cijeli projekt osmislili, zaštitili i stali pred početkom recesije. Odlučili smo ga tada odgoditi na neodreeno vrijeme, do trenutka kada procijenimo da će želje izlagača za predstavljanjem biti bliže njihovim realnim mogućnostima. Nismo htjeli u startu dobro osmišljen projekt dovesti u pitanje njegovom osrednjom realizacijom. Zato je prvi sajam održan tek 2012. godine.
I drugi po redu Place2go je bio okrenut prije svega interesima posjetitelja za koje je bio osiguran besplatan ulaz, ali je itekako bio zanimljiv i izlagačima kojih je već ove druge godine održavanja sajma bilo više nego prošle godine. Sajam ste ove godine i proširili?
Da, Place2go se ove godine proširio na dvije dvorane jer smo posjetiteljima htjeli dati što širu sliku i bolji doživljaj putovanja. Tako smo osim klasičnih izložbenih prostora na kojima se dobivaju informacije o destinacijama i mogu vidjeti lijepe slike i promo filmovi, u drugoj dvorani predstavili i one druge doživljaje destinacija: kroz hranu, piće, lokalne proizvode, kroz mirise i okuse. Tako su posjetitelji u 5 gastro kućica mogli probati francuske, tajlandske, indijske, turske i arapske specijalitete, kao i kupiti egzotično voće i povrće, te lokalne suvenire s raznih strana svijeta. S obzirom da se u pojedinim trenucima dogaalo da je druga dvorana bila posjećenija od prve, vidimo da se taj prošireni koncept posjetiteljima svidio.
Uvidom u popis izlagača stječe se dojam da na sajmu izlaže podjednak, ako ne i veći broj stranih izlagača od domaćih. što mislite da je razlog činjenici da se domaći izlagači teško odazivaju na sajmove na kojima svoj proizvod ipak mogu predstaviti velikom auditoriju? Jesu li presudne financije ili utječu i neki drugi faktori?
Naravno, ponosni smo na činjenicu da su ove godine na sajmu sudjelovali izlagači iz 18 zemalja, i to ne samo onih u okružju, već i sa drugih kontinenata. Tako je uspješan bio nastup i amerikanaca, tajlanana, indonežana, tunižana, i svih drugih koji su privukli pažnju domaće publike i predstavili se najboljim iz njihovih zemalja. što se tiče domaćih izlagača, mislim da se ponavlja uvijek ista priča, a to je da mi sami mislimo da se domaći projekti ne mogu odraditi dovoljno kvalitetno s čime se ja uopće ne slažem. Strani izlagači su idealna prilika za privlačenje šire publike, a činjenica je da će samo neki moći tamo i otputovati. To je prilika i za predstavljanje domaćih destinacija koje su ipak bliže i dostupnije.
Budući ste prije turističkog sajma organizirali Sajam vjenčanja u poziciji ste da možete usporeivati rad na ta dva potpuno različita projekta. Ipak, u organizacijskom smislu, sigurno je i puno sličnosti?
što se tiče organizacije – sajam je sajam, samo su izlagači drugi. Naravno da smo u organizaciji prethodnih sajmova (i to ne samo u Zagrebu, već i u Splitu, Rijeci, Opatiji, Sarajevu) stekli veliko iskustvo i da za naš tim više nema velikih organizacijskih iznenaenja. Sada je samo pitanje prave procjene o terminu i mjestu održavanja, te o samom konceptu sajma.
Turistička putovnica , unikatan i prepoznatljiv “proizvod“ sajma kojeg ste osmislili je izazvala meu posjetiteljima sajma Place2go poseban interes. S druge strane njome ste učinili i veliku uslugu izlagačima budući baš ona posjetitelje usmjerava na štand svakog izlagača koji je osigurao nagradu za nekog od posjetitelja. Otkud ideja za turističku putovnicu?
Ne vjerujem u izmišljanje “tople vode“ u ovoj našoj branši jer je većina stvari već viena. Umjetnost je već vieno modificirati i prilagoditi svom projektu. Naša putovnica je inspirirana promo putovnicom Maldiva koju sam dobila prije nekoliko godina na londonskom WTM-u, dječjom putovnicom iz Westina na karipskom otoku St Marteenu gdje sam bila prije nekoliko godina i nekim drugim sličnim brošurama. Ideja mi se svidjela, a mi smo je prilagodili vlastitom projektu.
Kao urednica časopisa posvećenog putovanjima sigurno ste pohodili mnoge turističke sajmove. Unazad godinu dana te iste sajmove gledate i očima direktorice, organizatorice privatnog turističkog sajma. Nije zahvalno usporeivati se, ali sigurno možete istaknuti neke dobre uzore, neke sajmove koji se ističu po kvaliteti kakvoj i samoj težite?
Mi nastojimo biti dobar spoj izmeu Conde Nast Travellerovog Luxury Travel Faira i austrijskog ACTB-a. Teško nas je usporeivati sa ova dva sajma, ali kod prvog nam je uzor preglednost i estetski doživljaj, a kod drugog odlično “domaćinstvo“ od strane organizatora kakvi i sami nastojimo biti.
Prošlogodišnji Place2go posjetilo je preko 13 000 posjetitelja, ove godine je broj bio i još veći. Jeste li tijekom svih godina u kojima ste posvećeni industriji putovanja kroz časopis a sada i sajam stekli dojam kojim su destinacijama Hrvati najskloniji?
što se tiče dalekih destinacija one su uvjetovane cijenama avio karata. Tu ćete primijetiti da ako neka avio kompanija ima promo cijene, npr. za Tajland-on će biti top destinacija na tom sajmu. Bitna je meusobna suradnja i zajednička ponuda svih : od avio kompanija, hotela, rent-a-car kuća, do restorana i turističkih agencija. što je ta suradnja bolja, što je više zajedničkih promo akcija, to je neka destinacija popularnija. Tu je bitna i uloga medija, jer što se više piše o nekoj destinaciji, to ona više postaje predmet želje svakog ljubitelja putovanja.
Osobno ste proputovali velik dio svijeta, privatno i poslovno. Svijet je velik i ako ga želimo upoznati nemamo dovoljno vremena vraćati se na uvijek ista mjesta. Meutim uvijek postoji ona neka destinacija koja ostavi poseban trag i njoj se vraćati jednostavno moramo. Koja je to destinacija za vas?
Jedna od mojih dražih desinacija je indonežanski otok Bali na kojem sam bila 5 puta. Prošle zime otkrila sam Tajland koji me oduševio u svakom smislu (naučila sam čak i kuhati nekoliko tajlandskih jela), a i Karibi mi nisu nepoznanica. No, destinacija o kojoj sanjam da ću je posjetiti opet (bila sam prije 4 godine) je Francuska Polinezija. Možda u ovoj životnoj fazi preferiram dalje destinacije, jer si uvijek mislim da kada doem u poznije godine neću moći toliko dugo sjediti u avionu.
Hrvatsku kao destinaciju takoer jako dobro poznajete. što se u Hrvatskoj po vama mora vidjeti? Gdje se u Hrvatskoj, osim u svoja četiri zida osjećate najbolje?
Obožavam manje razvikana mjesta, pa ću radije ljeta provoditi na Dugom Otoku, Prviću, Zlarinu ili nekoj od uvala na Borovnjacima nego u turističkoj vrevi. Naravno, mi smo turistička zemlja i potencijale i sezonu treba što bolje iskoristiti. Svakako bi preporučila i Baranju koja je pravi turistički biser, a omjer uloženo-dobiveno je višestruko u korist ovog posljednjeg.
Zagreb je vaš rodni grad. Kada vam u goste doe osoba koja ga po prvi put posjećuje što mu/joj imate potrebu pokazati? Postoji li nešto (ulica, park, zgrada, restoran) što uvijek iznova s ponosom pokazujete, sretni da se to nešto nalazi baš u vašem gradu? A s druge strane, postoji li nešto što biste u Zagrebu poželjeli promijeniti?
Kada mi dou u posjet kolege novinari ili turistički djelatnici iz inozemstva volim s njima šetati pješačkim zonama grada. To su prigode da i ja otkrijem nova mjesta (koja mi u svakodnevnoj rutini promaknu). Ispričati ću samo jednu anegdotu vezanu za kolegu novinara iz Južne Koreja. Dok smo Roh i ja šetali Bogovićevom ulicom, u subotu prijepodne upitao me da li se sprema neki koncert. Ja sam rekla ne, ali slijedeće pitanje je bilo što ovi ljudi čekaju. Odgovor: samo piju kavu. Zaključak: znači koncert je kasnije!!!
Naša “zagrebačka špica“ je možda i naš najjači zagrebački turistički adut, koji ne moramo stvarati, koji jednostavno postoji. Stranci su s njom oduševljeni i definitivno ću se truditi da je kao takvu i promoviramo.